Årets kampanj är igång. Under kampanjen är Betodlarna aktiva med kontroll i provtvätten och engagerade i hantering av eventuella klagomål som skickas in från medlemmar.
Kontrollen
Representanter från Betodlarna finns på plats i provtvätten för att säkerställa att rutiner för vägning, provtagning, tvätt och sockerhaltsanalys följs. I styrelsen har Johnny Andersson och Ola Cristiansson ansvar för kampanjfrågor och för att sköta kontrollen i provtvätten jobbar Magnus Henriksson och Jörgen Olsson för Betodlarna. Kontaktuppgifter finns här.
Klagomålshantering
Du har rätt att lämna in klagomål om du anser att provresultatet inte är representativt för de betor som levererats. Klagomål på analysresultat (sockerhalt och renhet) ska skickas till Nordic Sugar (agricenter.sverige@nordicsugar.com) senast fem dagar efter resultaten för aktuell leverans är publicerade på Crop Connect. Klagomål på analysresultat behandlas löpande, senast 14 dagar efter avräkningsperiodens slut, av representanter för Betodlarna och Nordic Sugar.
Klagomål på uppgörelsen eller på annat av betydelse för uppgörelsen behandlas av representanter från Betodlarna och Nordic Sugar i Lilla Kommittén. Klagomål skickas till agricenter.sverige@nordicsugar.com och info@betodlarna.se och ska i allmänhet skickas in senast 14 dagar efter en uppgörelse. Lilla Kommittén behandlar samtliga inkomna ärende efter kampanjens slut.