Vi har sammanställt svar på några av de vanligaste frågorna vi får angående den överenskommelse om kompensation för ickeprocessbart betmaterial som Betodlarna och Nordic Sugar kommunicerade strax innan jul.
Hur hanteras betmaterial av dålig kvalité som sorteras bort från provet och genererar anmärkningar i form av 5:or, 6:or och 7:or?
Täcks betorna av internförsäkringen och detta är anmält innan 10 december är även bortsorterat material i provtvätten försäkrat. För att inte riskera sänkt fart i fabriken är det dock viktigt att så mycket dåliga betor som möjligt sorteras bort innan lastning.
Är betorna nyupptagna och därmed inte skyddade av internförsäkringen hanteras 5:or, 6:or och 7:or som orenheter.
Hur blir odlare som jobbat aktivt med sina stukor under lång tid kompenserade om lagringen misslyckas på slutet av en onormalt lång kampanj?
För betorna i stukor finns sentillägget för att hantera arbetet och risken det innebär att sköta betor i stuka. Förstört betmaterial är skyddat av internförsäkringen. Med anledningen av olyckan står Nordic Sugar för hela finansieringen av internförsäkringen denna kampanjen och dessutom tas självrisken bort och allt betmaterial ersätts. Betodlarna följer utvecklingen av kampanjen för att fortsätta jobba för att odlare ska bli kompenserade för de konsekvenser som olyckan lett till.
Varför ersätts betor i marken, det är väl odlarens ansvar att plocka upp betorna?
Den överenskommelse som Betodlarna och Nordic Sugar gjorde den 22 december omfattar betmaterial som inte håller processbar kvalité. Överenskommelsen är gjord för att hantera konsekvenser som uppstått efter explosionen på Örtofta och omfattar både oskördade betor och betor i stuka. Ersättningen är inte framtagen för att hantera det besvärliga skördevädret
Om betor i marken anmäls och beviljas ersättning, kan då Nordic Sugar ändå besluta att betorna ska skördas och levereras om de är av processbar kvalité?
Om betor i marken visar sig vara av god kvalité kan Nordic Sugar i samråd med odlaren välja att ta emot betor som beviljats ersättning. Dessa betalas då med normalt pris inklusive aktuella tillägg.
Varför varierar ersättningen för betor i marken beroende på när man hade planerad leverans vid tillfället för explosionen?
Ersättning för oskördade betor som ej ska processas är större om man hade planerad leverans innan 10 december än efter 10 december. Att ersättningen sjunker vid senare leverans beror på att odlare anses tagit en större risk vid senare leveranser. Vikten av att ta upp och lagra in betor vid bra förhållande är av större vikt vid senare leveranser.
Vad händer om intresset för ersättning av betor i marken är större än 100 000 ton?
Den överenskomna volymen på 100 000 ton är en uppskattning av hur stort behovet av denna ersättning är. Om förutsättningarna förändras så de uppskattade volymen inte längre är relevant och behovet därmed visar sig vara större kommer Betodlarna jobba för att volymen ska motsvara behovet vid nya förutsättningar. Betodlarna följer utvecklingen dels via intresset för inlösen och dels genom att få rapporter om hur mycket nyupptagna betor som levereras till Örtofta. Även avverkningstakten på Örtofta och leveranser till andra sockerbruk är givetvis sådant som kan ändra förutsättningarna och därmed behovet av inlöst betareal.
Betor i marken ersätts utifrån odlarens 5-års genomsnitt. Vilka fem år är det som gäller?
Det är odlarens 5-års genomsnittliga rotskörd för åren 2018-2022 som ligger till grund för kompensationen. Denna statistik finns att hämta på odlarens Mina sidor på www.sockerbetor.nu.
Finns fler frågor, vänligen kontakta Ida Lindell. Under jul och nyårshelgerna är e-post säkrast, ida.lindell@betodlarna.se.